Fájni fog a BKV-sztrájk – még jobban, ha nem lesz hatása. - Tizenöt százalékos béremelést ajánl a sztrájkfenyegetés árnyékában a BKV a dolgozóinak, a cég csak az idei fizetésfejlesztésről hajlandó tárgyalni. Ha ajánlatát a szakszervezetek visszadobják, jöhet a sztrájk. Aminek idején több százezer embert érintő káosz várható minden reggel és este. Érdemben csak a kormány segíthet. Ha nem teszi, a presztízseseménynek szánt júliusi vizes világbajnokság idejére össze is omolhat a fővárosi közösségi közlekedés – és nem a sztrájk, hanem a munkaerőhiány miatt.
(Pénteki hír szerint:
"Megvan a fedezet a közlekedési cég dolgozóinak idei béremelésére - jelentette be a pénteken a főpolgármester, Tarlós István. Az emelés összesen 15 százalékos mértékről pedig rögtön a bejelentés után a BKV vezérkara tájékoztatta a szakszervezeteket, amelyek a hírre felfüggesztették a sztrájkkészültséget." - részletek itt - a szerk.)
Több százezer ember járhat pórul a húsvét utáni, rekordhosszúságúra tervezett BKV-sztrájk miatt. Ha pedig a munkabeszüntetés nem éri el a kívánt hatást (a jelentős béremelést), akkor néhány hónapon belül jóval nagyobb lehet a „károsultak” száma.
Már most félezer ember hiányzik ugyanis a 9100 fős BKV-tól, és a helyzet rosszabb lesz, ha a fővárosi cég képtelen fizetést emelni.
Miközben az állami közlekedési társaságoknál (Volán, MÁV) már most 10-20 százalékkal többet lehet keresni, külföldön sok járművezető vagy műszaki szakember még jobb pénzt kaphat. Így a BKV nem tud a piacról felvenni elég embert. A meglévő állomány folyamatosan túlórázik, csakhogy az év közepére kimerül a túlórakeret.
Azaz a BKV az év további részében nem kötelezheti pluszmunkára alkalmazottait. Ezért új belépők híján hónapokon belül súlyos, az üzemszerű működést ellehetetlenítő létszámhiány várható – mondta Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke. 34 milliárd kellene…
A BKV-munkavállalók 80 százalékát képviselő két nagy érdekképviselet hároméves, összesen 30 százalékos béremelést követel (ennyit ígértek az állami közlekedési cégek dolgozóinak is).
Ám az évek óta szűkös büdzséből gazdálkodó közlekedési cégnek nincs a hároméves programra 34 milliárd forintja. A szakszervezeti vezetőkkel tárgyaló Tarlós István főpolgármester – bár elismerte a követelés jogosságát – kezdetben sok jót nem tudott ígérni, hiszen ez az összeg Budapest (idén hitelből kipótolt) éves költségvetésének mintegy tizede. Ezért úgy tűnt, csak a kormánytól várható pénz. Erről is tárgyalt a héten Orbán Viktorral a főpolgármester, de információink szerint konkrét ígéretet nem tett a kormányfő. Sajtófőnöke, Havasi Bertalan csak annyit közölt: BKV-ügyben egyelőre nincs mit bejelenteniük.
A BKV talán össze tudna kaparni – ingatlanértékesítéssel, megszorításokkal – idén pár milliárd forintot, ám ez legfeljebb 2-3 százalékos béremelésre lenne elég, jövőre pedig már erre sem lenne fedezet. Miközben a szakszervezetek csak idén 15 százalékos emelést akarnak elérni, az év elejéig visszamenőleg.
A jelek szerint azonban a főváros is kész a „padlássöprésre” a sztrájk elkerülése érdekében: Tarlós István pénteken bejelentette, hogy készítettek egy ajánlatot. Bár konkrét számot nem árult el, információink szerint tizenöt százalékot emelne a BKV – egyelőre csak idén. Ez meghaladhatja az állami közlekedési cégek 2017-es emelési ajánlatát. A pénzt pedig a BKV és a főváros tartalékainak átcsoportosításából teremtenék elő, egyelőre tehát nincs szó állami pénzről.
Reggel és este káosz lesz
A BKV történetének eddigi legnagyobb sztrájkja 2010-ben volt, öt napig tartott, és szinte kizárólag a buszokat és a villamosokat érintette. Ha megtartják, akkor a húsvét utáni sztrájksorozat ennél szélesebb körű és nyolcnapos lesz – április 18–20., majd 24–28. között –, és túlmutat a szimpla béremelési igényen, mert a BKV működőképességének jövőjét is befolyásolja. Igaz, ez aligha vigasztalja a megállókban hiába várakozókat.
Százezrekről lehet szó még akkor is, ha a fővárosi buszvonalak mintegy 30 százalékát kiszolgáló BKK-s alvállalkozókat, a tavaly a fővárostól az államhoz átkerült HÉV-ágazatot, valamint a Volánok által működtetett agglomerációs járatokat nem is érinti a munkabeszüntetés.
A 2010. januári, a fővárost teljesen megbénító munkabeszüntetés után jelentősen szigorodtak a törvények: bevezették például a még elégséges szolgáltatásra vonatkozó kötelezettséget. Eszerint a normál menetrendhez képest a kapacitás legalább 66 százalékát kell biztosítani vonalanként, ráadásul a sztrájk első napján óránként is. A második naptól már elég, ha napi átlagban megvan vonalanként a 66 százalék, de ennél nem lehet kevesebb a csúcsidőszakokban, vagyis reggel 6 és 9 óra, valamint a délután 3 és 6 óra között óránként sem.
A szakszervezeti vezetők szerint a sztrájk első napja csupán jelképes lesz, hiszen április 18-án minden órában, minden viszonylaton a normál kapacitás 100 százalékát biztosítanák. Tényleges leállás a többi hét napon lenne: bár reggel 6 és este 6 óra között továbbra is minden járat elindulna, este 6-tól reggel 6-ig semmi. Vagyis minden vonalon leállnának a metrók, a trolik és a villamosok, és az alvállalkozók kivételével a buszok is.
Ebben a 12 órában csak a hajnali 2-től induló éjszakai járatok járnának menetrend szerint.
Így napközben a járműveken és a peronokon feltorlódó utasok nem jelentenének biztonsági kockázatot, este 6 után (amikor pedig még javában tart a csúcsforgalom), illetve reggel 6 előtt (munkába mennek a korán indulók), meglehetős káosz várható. Aki teheti, nyilván kocsiba ül. A taxitársaságok– ahogy a hét évvel ezelőtti sztrájknál – is a forgalmuk mármár kezelhetetlen növekedésére számíthatnak. A szokottnál nagyobb járműtömeg miatt Budapest nagy részén mindenki a dugóban araszol majd.
Ki enged, ki nyer, ki veszít?
Ha a káosz egy teljes héten át tombol, az a szakszervezeti vezetők szerint már elegendő nyomást jelenthet a megállapodáshoz.
Ha április végére még sincs egyezség, akkor tovább folytatódhat a sztrájk – mondta Gulyás Attila. A sztrájkot hirdető VTDSZSZ egyik tagszervezetének, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke, Szabó István ráadásul azt sem tartja kizártnak, hogy a hátralévő időben a sztrájk „előszobájának” nevezhető kollektív munkaügyi vitát kezdeményeznek a BKK-nál is.
Egy elhúzódó, kiterjedt sztrájksorozat komoly politikai károkat is okozhat. Egyrészt a pénzhiány miatt a BKV-hoz hasonlóan kényszerhelyzetben lévő és tehetetlen Tarlós Istvánnak. A főpolgármestert a kormány a béremeléshez szükséges pénz visszatartásával „sakkban tarthatja”, vagy az átutalás feltételeként kéréseket fogalmazhat meg – mindkettőre volt már példa az utóbbi években. Azt viszont a kormánynak kell mérlegelnie: kockáztatja-e a júliusi vizes vb idején a tömegközlekedés összeomlását.
Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója:
„Szeretnék megnyugtatni mindenkit – elsősorban a BKV-dolgozókat –, hogy még nem tudni, mekkora, de lesz megfelelő mértékű béremelés. Egyelőre az sem eldöntött, hogy egy évre előre állapodunk meg egy elfogadható béremelésről, vagy 3 éves megállapodás születik. Tárgyalunk, dolgozunk rajta, de a sztrájkot minden bizonnyal el fogjuk kerülni.”
Törvényes sztrájknál nincs kártérítés
Ha a szakszervezetek és a sztrájkban részt vevők betartják a törvényi előírásokat, akkor a sztrájk miatt a munkából elkéső vagy egy fontos üzleti tárgyalásról lemaradó utas sem reménykedhet kártérítésben – mondta Magyar György ügyvéd. A polgári törvénykönyv (Ptk.) ugyanis kimondja: a „károkozás jogellenes, kivéve, ha a károkozó a kárt jogszabály által megengedett magatartással okozta”. A sztrájkolókat és a BKV-t tehát nem lehet perelni, ha a sztrájk idején a még elégséges szolgáltatás biztosított. Más a helyzet, ha nem tartják be a sztrájktörvény előírásait, például kevesebb járatot indítanak. Ilyenkor a személyszállítási törvény szerint az utas kártérítési igénnyel léphet fel, kérheti például a taxiköltsége megtérítését, ezt a költséget pedig a munkáltató továbbháríthatja a sztrájkot szervezőkre. Ilyen, szándékosan törvényszegő sztrájkolói magatartás miatti kártérítési perről azonban az ügyvéd nem hallott még.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!