Egyre bizonytalanabb az orosz gázfüggés enyhítésére szánt Nabucco gázvezeték sorsa. Az eredeti tervek szerint Törökország, Bulgária, Románia és Magyarország érintésével Ausztriáig futó vezeték már 2015-ben üzemelni kezdett volna, teljes kapacitáson évi 31 milliárd köbméterrel.
A vállalkozásban részt vevő tulajdonosok – az öt ország energiaipari vállalkozásai, s hatodikként a német RWE konszern – úgy döntöttek, hogy az építkezést csak 2013-ban kezdik el, nem pedig az idén, mert a vezetékbe töltendő gáz beszerzése bizonytalan.
A bizonytalanságot a legfőbb beszállítónak tartott Örményország okozza, amely még nem döntötte el egyértelműen, hogy a földgázból ad-e másnak is, mint a Nabucco országainak. De az ígéretesnek mondott Sah-Deniz II. mező kitermelését irányító norvég Statoil cég sem kötelezte el még magát, hogy a gázt maradéktalanul az ötök vezetékébe pumpálja. Hírlik: a konzorciumban részt vevő Törökország is táplál egyéni ambíciókat. A késedelem nyomán drágul a beruházás: a 2005-ben kalkulált 7,9 milliárd euróból, legalábbis török források szerint, akár 15 milliárd is lehet.
„Az évszázad európai vállalkozásáról van szó, megépüléséhez nem fér kétség” – jelentette ki a Nabucco irányítását végző osztrák energiaóriás, az OMV vezérigazgatója, Gerhard Roiss. Az osztrák céget külön érdekek is vezetik, a Nabucco révén felértékelődne a baumgarteni gázelosztó, ahonnan Európa további országaiba jutna a földgáz. Miközben a Nabucco körül nő a bizonytalanság, a konkurens vállalkozás, az oroszok Déli Áramlat nevű vezetéképítése az eredeti tervek szerint halad, állítólag 2014-től már működik, méghozzá kétszeres kapacitással. Az orosz gázvezeték Ukrajnát kerüli ki, a szállítások biztonságát növeli, hogy saját földgázát vezeti majd rajta. Az orosz szállítások Európa gázimportjának 41 százalékát fedezik.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!