Leáldozóban van a last minute nyaralások aranykora. A gazdasági válság beköszönte előtt az utazási irodák igen nagyvonalúan vásárolták be szálloda- és charterkapacitásaikat. Ebből adódott, hogy az eladatlan helyeket „hiper­akció­ban”, akár az utazás előtti napon hirdették meg, ezzel is csökkentve veszteségüket.

 
Kállai Márton felvétele

A válság okán azonban megfontoltabban foglalnak az irodák, a kevesebb helyet pedig hamarabb lefoglalják az utazni vágyók. Ezt jól mutatja, hogy az eddig megszokott tendenciákhoz képest idén 30 százalékkal több előre foglalás történt. Emellett a közkedvelt egyiptomi, tunéziai, általában „all inclusive” csomagban hirdetett, és „utolsó utáni” pillanatban foglalt nyaralások az idén tavasszal kitört lázadások, bizonytalanságok okán jócskán veszítettek népszerűségükből. A last minute elnyomásával teret nyerő „fist minute” foglalások az utazási irodáknak bevételnövekedést hozhatnak, a nyaralni vágyóknak azonban könyékig bele kell nyúlniuk pénztárcájukba, mivel a megszaporodott előre foglalások az utakat is drágítják. Ennek ellenére érdemes pár tízezer forinttal többet rászánni a foglalásra, és nem a feltűnően alacsony árral hirdetett vakációkat választani. A túlzottan is vonzó ajánlatok ugyanis sok esetben az azt hirdető cég anyagi gondjait is mutathatják, azt például, hogy adósságait a gyorsan befolyó összegekkel tudja némiképp csökkenteni. Ráadásul ezek csak a kiinduló árakat jelölik, többségük nem tartalmazza a transzferek, reptéri illeték költségeit sem. Az viszont már jó hír, hogy ha valaki rászánja a pénzét egy egy-két hetes külföldi nyaralásra, akkor az utazást szervező iroda szervezi a repülő- vagy buszutat, a programokat is.

A magyar nyaralókra jellemző, hogy igen rugalmasak, ha külföldi utazást terveznek: az utazás célja és időpontja gyakorlatilag lényegtelen, ha a nyaralást kedvezményesen tudják lefoglalni. Az is igaz azonban, hogy a nyaralást megelőző vásárlásnál az utazás összegének harmadát költik el az olyan elengedhetetlen kellékekre, mint a testápoló, konzervek, fürdőruhák. Sőt, sokan a nyaralóhelyen, euróval fizetve szerzik be a jó hangulathoz szükséges eszközöket.

Ha valaki maga szeretné intézni repülőútját, már nem csak a fapados cégeket érdemes figyelnie. A klasszikus légitársaságok ugyanis egyre gyakrabban ajánlanak a fapadosokéhoz hasonló akciós utakat, sőt, a diszkont légitársaságoknál is egyre jellemzőbb tendencia, hogy hihetetlenül kedvező áraikat kénytelenek azért emelni, mert az utasok mégiscsak igénylik a színvonal emelését. 

Címkék: vb, nyaralás, vb, gazdaság

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!