Válsághelyzet van a kormány által favorizált és a hazai – mintegy 33 ezermilliárdos – GDP 23,5 százalékát kitermelő autóiparban. A győri Audi-üzemben a szakszervezet sztrájkbizottságot alakított – a vita 15 ezer forintos egységes béremelésről folyik januárig visszamenőleg.
És bizony nem jó üzenet, hogy az egyik legnagyobb autógyár egy ilyen, viszonylag kis összegen vitázik. Miközben több autóipari cég a szakképzett munkaerő hiányára panaszkodik. Legutóbb például a Gyöngyöshalászon gumigyárat építő indiai Apollo Tyres képviselője mondta, hogy nehezen találnak többéves tapasztalattal szakembereket.
Míg korábban sokan jártak át Szlovákiából, mostanra a szomszédos ország üzemei – köztük a nagyszombati KIA-gyár – szívják el a munkásokat, mivel jobban fizetnek a magyar cégeknél. És a jelek szerint a bérköltség nem rettenti el a gyárakat, a Jaguar-Land Rover is a határ közelében lévő Nyitrán épít új üzemet. Így hiábavalónak tűnnek a kormány erőfeszítései, hogy idecsábítsa a gyárakat.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!