Utólag sem illik intim összefüggést keresni a mondás – bagzik, mint a nyúl – és Hugh Hefner, a Playboy alapítója között, de tény: a nyuszifüles címlaplányok nagyon nagy barátjáról 1984-ben elneveztek egy nyulat. A neve: Sylvilagus Palustris Hefneri. Ez egy igen ritka mocsári nyúl, csak Floridában él, és olyan különleges igényei vannak, főként a táplálkozását illetően, hogy csak egy bizonyos floridai fűfélét hajlandó enni.

Hefnert amúgy azért érte ekkora megtiszteltetés, hogy egy kihalástól veszélyeztetett állatot nevezzenek el róla, mert kampányt szervezett a mocsári nyúl megmentésére – nem sok sikerrel: 1999-ben azt jósolták, hogy a nyúl ötven éven belül kihal, ám még tíz év sem kellett ahhoz, hogy alig 150-300 példány maradjon belőle. Ennek oka pedig nem más, minthogy a globális felmelegedés következtében a tengerek és óceánok vize egyre nagyobb helyet hódítanak el a szárazföldtől, így csökken a nyúl élőhelyének területe.

Ez a nyúl amúgy a többi nyúlhoz képest egyáltalán nem számít szaporának. Évente 3,7 alom az átlaga. Egy közönséges nőstény nyúl ennek a háromszorosát tudja, alkalmanként 5-8 utóddal. Igaz, meg sem közelítik a patkányokat, amelyek közül a vándorpatkány például egyetlen év alatt 800 utódot is a világra hozhat. S mindez semmi ahhoz képest, amire egy konyhában kuksoló német csótány képes: kódoltan akár 35 ezer ízeltlábút is a világra hozhatna évente.

Azért szerencse, hogy a Playboy a nyulat választotta emblémájának, és Art Paul, a magazin művészeti vezetője nem is titkolta, hogy a jelentős áthallások és képzettársítások miatt (kicsi; szőrös; szapora, mint a nyúl) döntött a nagyfülű állat mellett. S bár a floridai mocsári nyulak sorsa – számos más földi élőlénnyel együtt – alighanem megpecsételődni látszik, Hefnernek köszönhetően rövid ideig reflektorfénybe kerültek. Ahogyan mindannyian, akik erre a világra születünk.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!