A legnagyobb érdeklődés természetesen az új iPhone 5-öt övezte, amikor szerdán San- Franciscóban bemutatták az Apple termékeinek új verzióit. A nevében 5., ám valójában a széria hatodik modelljére (nem feledve a 4S-t) szinte a „fél világ” várt, annak ellenére, hogy már nem tudtak újat mondani a felhasználóknak, csak megerősítették a kiszivárgott információkat.
Érdekes módon a tájékoztató után a rajongótábor két részre szakadt, az egyik csoport nagyjából elégedett volt, a másik – a nagyobbik – csapat viszont határozottan csalódott. Az iPhone 5 várt sikere némileg elmaradni látszik a tervezettől, mivel ugyan gyorsabb, hosszabb, nagyobb kijelzős és könnyebb lett, mint elődei, de mégis sokan felteszik a kérdést: ennyi? Mindössze egy „kis” külső és belső tuning?
Amerikában tettek egy próbát az utca emberével, aminek a keretében kezébe adtak egy 4S-t, miközben iPhone 5-nek mondták. Az emberek ennek hallatára elkezdték dicsérni, hogy sokkal könnyebb és gyorsabb, mint a 4S. A legérdekesebb az volt, amikor egy férfi 4S típusú készülékét összehasonlította az „újjal”. Végül a hamis iPhone 5-ös lett számára a nyerő. Ennyit arról, hogy az Apple eddigi – szerintük – legnagyobb dobása mennyit ér.
A csalódott többség sokkal merészebb újításokat várt, nem csupán ráncfelvarrást. Ezt bizonyítják a már hónapok óta az interneten keringő képek, amelyeken arra tippeltek, hogy fog kinézni a legújabb almás büszkeség.
Most nézzünk a múltba, mi a lényege az Apple stratégiájának, mi a siker titka, és milyen a lehetséges jövő! A cég nemcsak felmérte az igényeket, de ezeket figyelembevéve alakították is a terméket. Az egész Apple-birodalom tulajdonképpen Steve Jobs személyi kultuszára épülve és a különc zseni vízióját megvalósítva érte el mindazt, amit ma már több százmillióan imádnak, egyesek még fanatizmusba esve is – igazi presztízstermékké nőtte ki magát napjainkra a készülék.
Jobs cége zseniálisan ért a marketinghez, a hergeléshez és az időzítéshez is. Fokozatosan szórta ki az új készülékeket, mint a morzsákat, a közönség pedig egyre éhesebb lett a következő falatokra. Mindegyik készüléknél – a korrekciókon túl – kicsit újítottak is. Ezeket az apró dolgokat akár három készülékben is összesűríthették volna, de akkor odalett volna a folyamatos érdeklődés, izgalom, nem is beszélve a bevételkiesésről, amit a három széria elmaradt haszna jelenthetett volna. Ebből az elgondolásból kiindulva, amikor piacra dobtak egy-egy új verziót az iPhone-ból, a felhasználók úgy érezték, hogy az övék már elavult, szükségük van az újra, mivel az, az Apple esetében, mindig sokkal, de sokkal jobb. Tény: egy stabil működésű technológiát fejlesztettek ki a cégnél, egy ízléses dizájnnal karöltve, valamint egy páratlan felhasználói élménnyel nyakon öntve.
Az egész rendszer meglehetősen belterjes, így gyakorlatilag, ha valaki már birtokolt egy MacBookot, akkor teljesen egyértelműen vett hozzá egy iPhone-t is, és fordítva. Saját szabványok, saját alkalmazások – minden saját. Ez a „körbezárós” stratégia egyedülálló módon be is vált. Ennek oka nem más, mint a felhasználói élmény, egyszerű letisztult dizájn, a valódi minőség és az újítás szelleme minden egyes készülékben.
Akkor mi történt most? Azon kívül, hogy nyújtópadra tették a 4S-t és átnevezték 5-re, gyakorlatilag semmi lényeges. Vagy netán a fogyasztók elvárásai nőttek túl nagyra? Úgy látszik, Jobs halálával ez a rajongás megtörik: ilyen szintű csalódottság még egy Apple-bejelentés és -termék kapcsán sem volt, sőt.
A kérdések reflexszerűen merülnek föl: mi lesz (a többek közt) a Samsung által már most szorongatott óriás Almával? Jobs halála volt az első lökés a lejtő széle felé? Tudnak még olyan szintű és minőségű meglepetést okozni, mint a múltban? Meddig tudják tartani ezt a szintet? Meg tudnak felelni a rajongók magas elvárásainak? Pár év múlva már csak csutka lesz a harapott almából?
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!