Eugène Ionesco: Makbett, Átrium Film-Színház

 
Ionesco Makbettje: parafrázisával a mindenkori hatalomittasokat küldi az abszurd tatamijára - Fotó: Mészáros Csaba, Kultúrbrigád

Ahol a (vér)narancs szín az úr, ahol vérzik maga a színpad is, ahol mindenkinek piros a cipőtalpa és a vérpatron a legfőbb kellék, ott egyértelmű, hogy a hatalom van terítéken. Hatalmas korona adja magát a díszletet is. Narancsszínben persze. Aki azonban azt gondolná, hogy kormánytapiskoló produkciót lát majd, téved. A narancssárga szín csupán egy könnyen dekódolható kellék, kiindulópont.

Ionesco Shakespeare Macbethjének parafrázisával a mindenkori hatalomittasokat küldi az abszurd tatamijára. A Kultúrbrigád pedig nem tesz mást, mint ezt az átiratot a maga abszurditásában mintegy a jelenről szóló kordokumentumként kezeli. Alföldi Róbert legújabb rendezése két és fél órásra nyújtott pamflet minden hatalmon lévő és hatalomra éhező ellen. Az előadás, bár rendkívül játékos, kissé túlhajtott, olykor felesleges gegekkel. Alföldi persze biztos kezű stílbűvész, így most is hatásos az összkép.

Sötét öltönyös emberkék rohangálnak föl s alá, akár az óvodában a magukkal nem bíró gyerekek. Röpködnek a trágárságok és a véres tőrök. Mert az ölés hatalom, és a mások feletti uralom kéjt okoz. Éppígy erekcióhoz vezet a talpnyalók dicshimnusza vagy a mindenhatóság tudata is.

És bár rendre jönnek a diktátorokat megelégelők, ám ha sikerül is letaszítaniuk a zsarnokot, megromlanak, és maguk lesznek a későbbi, még gátlástalanabb tirannusok. (A rendezés maga is erősen épít az ismétlésekre.)

A hatalom ráadásul érzéketlen a kisemberrel szemben, az akár a beleit is húzhatja előtte, a romákat meg egyenesen a süllyesztőbe küldi. Teheti, mert az őt körülvevők vagy elvakult hűségesek, vagy haszonleső törtetők, vagy mintha az ismert három majomként cidriznének körülötte (mozgás: Gergye Krisztián).

Orosz Ákos eredetin jeleníti meg Makbett színeváltozásait, Bányai Kelemen Barna robbanékony árnyéka. Hevér Gábor telitalálatosan hozza a pitiáner jellemű teljhatalmú manipulátort. A most is virgoncan játékos Kerekes Éva igazi rafinált vamp. A színen rendre keresztülvonul egy tisztes, decens háziasszony is, a most is kiváló Bercsényi Péter.

A jövő még sokkal rosszabb lesz – áll a színlapon. Csak imádkozhatunk, hogy ne így legyen. Avagy marad a kisembernek az előadásban bőszen kínált s mind drágábban beszerezhető féleleműző almalé.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!