– Kinevezésekor azt mondta, hogy a Tháliában nem lesz társulat, mert befogadó színház, aztán mégis lesz.

 
Bereményi Géza Balázs Béla- és Kossuth-díjas író, dalszöveg- és forgatókönyvíró, filmrendező. 1946-ban született Budapesten. A legtöbben Cseh Tamással közös munkáit ismerik, de másoknak is írt már dalszöveget. Leghíresebb filmje a gróf Széchenyi István életét bemutató A Hídember. Nevéhez rengeteg forgatókönyv fűződik – köztük az 1977-es Veri az ördög a feleségét című, András Ferenc által rendezett szatíráé is.

– Hát igen. Laza szálakkal magunkhoz kötöttünk 21 színészt. A befogadó színháznak az a hátránya, ha kapós színészekkel, húzónevekkel akar dolgozni, akkor legfeljebb havonta egyszer-kétszer tudja azokat a darabokat játszani, amikben ők szerepelnek, hiszen egyeztetéskor az anyaszínházuknak előjoga van. A társulati tagjaink viszont először a mi műsortervünkhöz igazodnak.

– Arról a szándékáról már letett, hogy Kádár Jánosról készítsen filmet?

– Egy producer körbejárt a témával. Bizonyos ideig igény mutatkozott a filmre, aztán alábbhagyott az érdeklődés. Egy színházi embernek meg kell értenie, hogy egy olyan téma, ami addig fontos volt, egyszer csak senkit nem érdekel.

– Moldova György Kádárról szóló könyvéből néhány éve 100 ezer példány kelt el, ami igencsak kiugró sikernek számított.

– Az akkor volt. Azóta leérettségiztek, akiket utoljára érdekelt ez a téma. Engem az izgatott Kádárban, hogy jellegzetesen 20. századi ember volt. Annak a véres, kegyetlen évszázadnak emblematikus alakja, áldozata és tettese.

– Most mi érdekli?

– Különböző történelmi témák. Például a 900-as évekről nagyon szeretnék filmet csinálni. És még a Thália érdekel nagyon, szeretném, ha beindulna, és jól menne. Az eddiginél karakteresebb lenne, és jobban vonzaná az ifjúságot.

– Szereti, hogy százfelé kell rohangálnia?

– Igen, szeretem, most még.

– Schwajda György imádott színházat igazgatni, de mindig panaszkodott, hogy ő azért tulajdonképpen író, és a direktorság sok idejét vonja el az alkotómunkától. Ön hogy van ezzel? Nem vonja el túlzottan az írástól?

– Visszatérek még az íróasztalhoz, ha kialakultak a színházban a dolgok.

– Dalszövegeket azért most is írt. Például Udvaros Dorottya önálló estjéhez.

– Igen, de dalszöveget bármikor, bármilyen munkakörülmények között tudok írni. Gyorsan, könnyen megy. Nem tudok elképzelni olyan foglalkozást, ami mellett ne űzhetném. A zeneszerző hozza a zenét, és az ő társaságában, saját magam legnagyobb csodálkozására is, rögtön megírom rá a szöveget.

– Ahogy kinevezték igazgatónak, Cseh Tamás emlékére koncertet tűzött műsorra.

– Ment már egy éve ez a koncert, csak most részben kicserélődtek a színészek. Szeretem ezeket a dalokat, és szerintem nem mutatták meg magukat eléggé minden oldalukról.

– Sokan azt hitték, ezek a dalok ugyanúgy csak Cseh Tamáshoz kötődnek, ahogy Hofihoz a szövegei. A kaposvári színinövendékek viszont remek estet állítottak össze belőlük.

– Tamás halála után emlékkoncertek voltak, képzett és közkedvelt énekesekkel. Az ő előadásukban nem voltak ezek a dalok olyan jók, hogy az ember azt gondolta volna, Tamás nélkül is megélnek. Amikor viszont színészek énekelték őket, például a kaposvári egyetemisták, megszólaltak. Így rájöttem, hogy Tamás tulajdonképpen színész is volt, azért is illettek hozzá ezek a dalok.

– Kecskemétre, Zalaegerszegre, a Magyar Színházba is pályázott. Miért éppen a Tháliát kaphatta meg?

– Nem tudom, így hozta a véletlen. Szerintem a többi fiaskó, amikor nem sikerültek a pályázataim, az is véletlen volt.

– Politika ebben nincs?

– A politika véletlenszerűsége benne van.

– Igazgatóként nem kell megfelelnie bizonyos elvárásoknak?

– A közönségnek kell megfelelnem.

– Azért láttunk olyan eseteteket, hogy másnak is meg kellett felelni, már ahhoz is, hogy valaki igazgató legyen.

– Ha nem feleltem meg, nem lettem igazgató, ha megfeleltem, igazgató lettem. Többször nem feleltem meg, és nem változtattam a módszeremen.

– Ön vállaltan jobboldali ember?

– Páran elneveztek annak. Hozzászoktam ahhoz, hogy különféle dolgokat mondanak rólam. Ha most ezt mondják, akkor ezt mondják.

– Már, amikor A Hídember című filmet csinálta, akkor is ezt mondták.

– Akkor kezdődött. És azóta egyfolytában mindennek kikiáltanak.

– Tudja, hogy már azt is pletykálják, a bezárt Budapesti Kamaraszínház Tivoli Színházát is szeretnék megszerezni, akár tévéstúdiónak.

– A Tivoli régóta és most is a Thália birtokában van. A Budapesti Kamara ott szívességből játszott. Meg kellene oldani a tévéfelvételeket. Fokról fokra akarunk haladni. Szeretnénk mind több produkciót fölvenni tévére, vidéki és határon túli magyar előadásokra is gondolunk. Azt szeretnénk, ha a Thália kulturális központtá válna.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!