Az idei Oscar-versenybe nevezett, Karlovy Varyból a Kristály Glóbuszt is hazahozó A nagy füzet című filmdrámával kapcsolatban szinte valamennyi külföldi és magyar kritikus Molnár Piroska kivételes alakítását emelte ki. A színésznő két hete megkapta a chicagói filmfesztivál zsűrijének különdíját is „a rettenetes figura érzékletes és emberi megformálásáért”. A Nemzet Színészével a számos elismerést hozó szerep mellett egyéb munkáiról, a Nemzetiről és a tanításról is beszélgettünk.

 
MOLNÁR PIROSKA a Nemzet Színésze, Kossuth- és Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja. 1945. október 1-jén született Ózdon. Kunágotán nőtt fel, iskolásként látta a Faust című operát Szegeden, de már korábban „megérezte, hogy színésznő lesz”. Kaposváron összesen 25 évig volt a Csiky Gergely Színház tagja. 2011-ben saját vendégszereplői gázsijából megalapította a Nagymama-díjat, melyet minden év decemberében, Csiky Gergely születésnapján osztanak ki. Pályatársai közül szoros barátságban van Csomós Marival és Pogány Judittal. Szívesen játszik zenés darabokat, például az Operettszínházban a Menyasszonytánc című klezmermusicalt, de a Bors néni című zenés mesejátékban is túl van a 700. előadáson. A Színház című lap az interneten 150 oldalas kiadványt készített róla valaha megjelent kritikákból. Komolyzene-rajongó, szívesen hallgatja a Bartók rádiót. Idén jelölték a Prima Primissima-díjra. (Németh András Péter felvétele)

– Tényleg ennyire „rettenetes figura” volt a nagyanya?

– Mihez képest? Idehoz a nyakára a sok-sok éve nem látott lánya két kiskamasz fiúunokát, hogy nála vészeljék át a háborút. Mit tehet, mint azt, hogy megpróbálja átörökíteni nekik a túlélés képességét, ami őt is életben tartotta eddig.

– Hol látta először egyben az egész filmet és milyen hatással volt önre?

– Karlovy Varyban a sajtóvetítésen láttam először egyben az egészet. Nagy hatással volt rám, el tudtam vonatkoztatni attól, hogy én játszom benne. Az jutott szembe: egész jó ez a színésznő.

– Noha Szász János filmjében olyan neves európai filmsztárok is szerepelnek, mint Ulrich Matthes (A bukás) és Ulrich Thomsen (Mennyei királyság), ön a legtöbb jelenetében nem képzett színészekkel, hanem gyerekekkel játszott.

– Egy pillanatig sem szabadott játszanom velük, igazinak kellett lennem végig, s ezt a feszültséget megtartani igen nehéz feladat volt. Filmezés közben rá adásul sokszor kell elismételni ugyanazt, ezért a sült csirkét is ugyanolyan élvezettel kellett megennem előttük ötödszörre is, mintha először enném.

– A MunkaÜgyek szituációs komédiasorozatban is kiereszti olykor az oroszlánkörmeit. A 2. évad Zöld iroda című epizódjában például egy drogdíler próbálná megzsarolni az osztályvezető Elvirát, mire ő egy keresztapa hidegvérével ecseteli, hogyan fogja „lebírságolni a sárga földig”.

– Azt is nagyon élvezem! Csodálatos kollégákkal játszom együtt, teljes odaadással dolgozunk, miközben mi is jól szórakozunk. És úgymond értelmiségiektől, a barátaimtól is hallom, hogy belenéztek, és egyszerűen ott ragadtak a tévé előtt.

– Nyáron megvált a Nemzeti Színháztól és a Tháliához szerződött, de játszik a Belvárosi Színházban is, ahol múlt héten századszorra adták elő A nagy négyes című drámát. Hány szabad estéje van a hónapban?

– Túl sok biztosan nincs, de pár akad. Általában akkor is színházban vagyok, csak a nézőtéren. Igyekszem a számomra fontos embereket és előadásokat megnézni.

– A Nemzetibe is visszajár?

– Arról szó sincs, hogy dafke ne mennék az új vezetésű Nemzetibe. Ha lesz olyan előadásuk, ami felkelti az érdeklődésemet, természetesen megnézem majd.

– A Tháliában túl van az évad első premierjén. Ott milyen a hangulat?

– Soha nem törődtem a hangulattal. A szóról eleve az átkosbeli hangulatjelentés jut eszembe. Számomra az a lényeg, hogy miben és kikkel dolgozom. A Boeing, boeing – Leszállás Párizsban egy nagyon kellemes bohózat, amelyet Hamvai Kornél fordított. Remek kollégákkal, köztük Schell Judittal, Gubás Gabival, Pindroch Csabával játszhatok együtt, és a rendező, Réthly Attila is kitűnő. Nekem ez számít a színházban. A büfében meg azzal törődöm, amit kikértem. A komoly beszélgetéseket nem ott bonyolítom. De nem is provokált senki, és nem kérdezik, melyik oldalon állok, ahogy az ma divat. Jól érzem ott magam.

– Amikor a Színművészeti Egyetemen tanít, fel tudja készíteni a diákjait a mai, átpolitizált színházi légkörre?

– A politikát a küszöbön kívül kell hagyniuk. Vitatkozzanak arról egy próbán, hogy egy szereplő honnan jöjjön be, hova üljön le, ne pedig arról, mik a politikai hírek és ki milyen beszédet mondott. Arra lehet felkészíteni őket, hogy a komoly munka számít, arra tartogassák az energiáikat. És toleranciára lehet biztatni őket.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!