Áldás vagy átok? Maga a XXI. század, vagy annak Magyarországon is rohamosan terjedő „népbetegsége”? Melyik lenne a Facebook közösségi oldal, amelyről Aaron Sorkin új filmje szól?
Tény, a hazai „hálózatolók” egyik kedvence, jelenleg 1,7 milliónál is több magyar felhasználót tudhat magáénak. A világhírű weboldal ötletéből néhány év alatt rendkívüli hasznot hajtó üzlet lett. Babarczy Eszter kultúrtörténész szerint egy-egy jó ötlet csak két-három év után lesz üzleti modell, akkortól válik reklámhordozóvá. 2004-ben, az induláskor csupán néhány száz felhasználója volt a Facebooknak, amely mára félmilliárd tagot számlál. – Az első tíz- vagy százezer csatlakozó igen meghatározó – véli Babarczy. Szerinte az adott közösséghez kezdetben a csoport magjához hasonló „egyedek” csatlakoznak. Porcsin Zsolt újságíró úgy látja, hogy a Facebook talán legnagyobb közéleti előnye, hogy kisebb közösségek érdekeinek védelmére is alakulnak csoportjai. Szakmai előnye pedig, hogy a hasonló érdeklődésűek, vagy egy szakterületen tevékenykedők könnyen értesülhetnek például egymás eredményeiről és az új szakirodalmakról. Magyarországon az Iwiw, a Facebook és a MyVip a legnépszerűbb közösségi oldalak. Mindegyikük másban erős és specializálódnak is egy-egy alkalmazásra. Például a 4,6 millió tagot tömörítő magyar Iwiw szinte felváltotta a telefonkönyvet. Miután minden felhasználóra rá lehet keresni, így a magunkról megadott összes adat közkinccsé válik. Az Iwiw 2002-ben indult, 2005-ben egymillió fölé ugrott a felhasználók száma és a nem kifejezetten célcsoportnak számítók körében is elterjedt, annak ellenére, hogy csak meghívóval lehet taggá válni. A Facebook a 20 és 60 közöttieket tömöríti. De sokan jelen vannak mindkettőn, hiszen a kapcsolati háló nagy érték. A Facebook előnye, hogy a barátainkkal folyamatos és közvetlen kapcsolatot tarthatunk, főleg, ha összekötjük a Twitterrel, amelynek jelentése „csivitelés”, és 140 leütéses üzenetváltást tesz lehetővé az interneten. A Twittert legalább 50 millióan használják. Van, hogy celebek írogatnak magukról vagy éppen a kutyájukról, a rajongók reagálnak, és óriási az öröm, ha választ kapnak a neten logó hírességektől. De a Twitter jóval több ennél: valós idejű hírtovábbítás. Az igazi áttörést a 2009-es iráni választások eredményeit kétségbevonó, kormányellenes mozgalmakról szóló, folyamatos információáramlás jelentette. Az ellenzék ezen az „üzenőfalon” tájékoztatta a világot. De használható gyors üzleti tippekre is, példa rá a Concorde Értékpapír Zrt. ötletadó elemzőinek felbukkanása a Twitteren. A MyVip inkább a gyerekek kedvence, főleg magyarok látogatják. A 230 millió felhasználós MySpace kezdetben a tinik oldala volt, képeket, videókat osztottak meg egymással és elkészítették saját honlapjukat is. Később a kezdő zenekarok bemutatásának adott helyet, így leginkább videoklipek fogadják az odalátogatót. Vannak, akiknek a közösségi oldalak a magánytól való szabadulást jelentik, emberi, baráti kapcsolatokat, információt. Mások sportot űznek az ismerősök, az ismerősök ismerőseinek, és azok ismerőseinek begyűjtéséből. S vannak a mindenhez hozzászóló, örök „kommentelők”. A legszélsőségesebb esetek is előfordulhatnak, egyesek különböző aberrációikat élik ki a közösségi oldalakon. Példa rá egy e heti hír: három tinédzsert öltek meg az elmúlt hónapokban a kolumbiai Puerto Asís városában, mert nevük szerepelt a Facebookon megjelent halállistán. Egyelőre nem tudni, ki és miért tette fel a listát a rajta lévő nevekkel, de az oldalról már eltüntették. – Iskolai keretek között sajnos nem jut elég idő a netes biztonságról beszélni, pedig a szülőket és a gyerekeket is meg kellene ismertetni az esetleges veszélyekkel és a biztonságos, tudatos internethasználattal – véli Fülöp Haj - nalka szakújságíró. – A Kékvonal Alapítvány foglalkozik tanácsadással, ingyenes számuk éjjel-nappal hívható. A legnagyobb veszélyt Fülöp szerint nem a hackerek, hanem a felhasználók jelentik egymásra. A gyerekek a tanárokat és egymást is fotózzák titokban – akár intim helyzetekben –, olykor csupán heccből, de a képeket feltéve a közösségi oldalakra, megszégyenítik, megalázzák az illetőt.
Porcsin Zsolt szerint miután Barack Obama amerikai elnök választási sikerében a világháló, különösen a Facebook meghatározó szerepet játszott, a magyar politikusok is kezdik megérteni ezen oldalak jelentőségét. Erre jó példa az Iwiwen és a Facebookon felbukkant javaslat, amely azt szorgalmazta, hogy az augusztus 20-i tűzijátékra szánt összeget az árvízkárosultak javára fordítsák. Rövid időn belül több mint negyedmillióan csatlakoztak a kezdeményezéshez. Porcsin szerint ekkora kritikus tömeget és erőt már nem lehetett figyelmen kívül hagyni, és így bebizonyosodott, hogy a háló, a hálózat új je - len ségként mifelénk is politikai tényezővé válhat.
A Financial Times elemzői szerint a Facebook értéke elérte a 33,7 milliárd dollárt, ahogy a befektetők 76 dollárig srófolták fel a cég részvényárfolyamát. Minden befektető még most szeretne Facebook-részvényekhez jutni, mielőtt a cég hivatalosan is belép a tőzsdére. Ezt 2011-re várják, és valószínűleg a Google 2004-es tőzsdei bevezetése óta a legnagyobb ilyen esemény lesz a technológiai szektorban. (index.hu)
Az 50 évnél idősebbek körében megduplázódott a közösségi oldalakat használók száma tavaly óta – derül ki egy telefonos megkérdezés alapján végzett kutatásból, amelyet az Amerikai Egyesült Államokban készítettek 2252 interjúalany részvételével. Még mindig az e-mail az elsődleges netes alkalmazás, amivel az idősebbek tartják a kapcsolatot rokonaikkal, barátaikkal, de egyre többen használják a közösségi oldalakat is a napi kommunikációban. Az 50-64 éves korosztályban a megkérdezettek 20 százaléka minden nap belép valamelyik kapcsolattartó oldalra, míg ez az arány 2009-ben csupán 10 százalék volt. A 65 évnél idősebbek közül pedig 13 százalék használja ezeket az portálokat napi rendszerességgel, a tavalyi 4 százalékkal szemben. A Twitter szintén kedvelt eszköze lett az érettebb korosztálynak: az 50 fölöttiek tíz százaléka rendszeresen él ezzel az alkalmazással. (KV.)
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!