Legyünk résen! Nagyjából ez a rezüméje annak az ételfertőzéses ügynek, amelynek egy család esett áldozatául. Két kisgyerek és édesanyjuk három hétig szenvedte egy elegáns üzletláncban vásárolt csirkemellből készült ebéd következményeit, egyikük kórházba is került. A hatóságok szerint a gyanús élelmiszert egyszerűen nem kell megvenni.
Bori háromgyerekes anyuka, már csak ezért is, mindig alaposan megnézi hol és milyen terméket vásárol. Közelükben nyílt az egyik legismertebb élelmiszerlánc vadonatúj, igazán impozáns üzlete, ahová Bori nagy bizalommal indult. A húspultnál kiválasztotta az aznapi ebédre tervezett csirkemellet, amit otthon csomagolt ki. Ugyan nem volt meggyőződve, hogy az áru harsogóan friss, de fel sem merült benne, hogy ebben a megbízhatónak gondolt boltban esetleg minőségileg kifogásolható élelmiszert árulnának, ezért gyanútlanul fogott neki a családi ebéd elkészítésének. Férje dolgozott, nagyobbik lánya az oviban ebédelt, így délben csak a két kicsi és ő evett a rántott csirkéből. Vesztükre. Néhány órán belül ugyanis a poklok poklát élték át: hányás, hasmenés, láz verte le viharos gyorsasággal mindhármukat a lábukról. Bori először arra gondolt, valamilyen bacilust szedtek össze, de mikor a legkisebb lánya kórházba is került, a laborvizsgálatoknál kimutatták, hogy campylobakter okozta a kínzó panaszokat, egy olyan kórokozó, amelyet leggyakrabban szárnyas húsok terjesztenek. Az anyuka, miután háromhetes kálváriájuk véget ért, a hatóságokhoz fordult, ahol ugyan nem értették, miért nem tett a kórház is azonnal jelentést, de pár napon belül a helyszínre látogattak. Később visszajelezték a családnak, hogy bár nem találtak a bejelentéssel összefüggő szabálytalanságokat, de fokozott figyelemmel kísérik majd az üzletet.
A Nemzeti Élelmiszer Biztonsági Hivatal, illetve a Pest Megyei Kormányhivatal Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Igazgatóságának szakemberei éber és tudatos vásárlást tanácsolnak, illetve olyan főzési, tárolási, hűtési és élelmiszer-kezelési technikákat, amelyekkel megelőzhető a baj. „Ha egy hús romlott, annak tényleg olyan az állaga, szaga és a színe, hogy senkinek nem jutna eszébe megenni. Önmagában az, hogy a hús nem friss, nem okozhat fertőzést. A húst ugyanis főzés, sütés után fogyasztjuk, a hőkezeléssel pedig a fertőzést okozó baktériumok biztonsággal elpusztíthatók. A hús helytelen kezelése terjeszthet kórokozókat, ez azonban gondos konyhai előkészítéssel, kézmosással biztonsággal kivédhető. Ajánlott a nyers húst külön deszkán feldolgozni, de valamennyi nyers és készételt, illetve fogyasztásra közvetlenül alkalmas élelmiszert is egymástól elkülönítve szabad csak tárolni – mondja Zoltai Anna, az élelmiszer biztonsági hivatal szakértője. – Ha valami gyanús, azt semmiképpen ne vegyük meg, illetve ne fogyasszuk el! Vigyük vissza! A tapasztalatok szerint többnyire elfogadják a reklamációt és visszaveszik az árut a kereskedők. Fontos, hogy még leértékelve sem árulhat senki lejárt árut, ahogy például egy külsőleg sérült, esztétikailag kifogásolható, érték csökkentett áru is csak olyan lehet, ami biztonságos. Magyarországon közel 130 ezer élelmiszer-ipari vállalkozás működik az élelmiszerláncban, minden mozzanat és termék mellé nem állíthatunk ellenőrt. Miközben a hatósági felügyelet teszi a dolgát, elengedhetetlenül fontos a vevők ébersége is! Vannak nyilvánvaló jelek, ha a termékkel gond lehet. Ilyen például a jégbordás, jégkristályos mirelit termék, ez egyértelmű jele az újrafagyasztásnak, ami szigorúan tilos. Az pedig alapvető, hogy olyan üzletből, ami nem higiénikus, forduljunk ki azonnal!”
Borihoz hasonlóan mind többek elégelik meg a minőségi gondokat, egyre több a vásárlói közérdekű bejelentés. A Nemzeti Élelmiszerlánc Biztonsági Hivatalhoz folyamatosan, naponta érkeznek a sokszor igenis jogos bejelentések. A NÉBIH által működtetett zöld szám, ahová bárki ingyen telefonálhat, ha élelmiszerrel kapcsolatos panasza van: 06- 80/263-244. A bejelentést csak akkor tudják hatékonyan kivizsgálni, ha az minél konkrétabb adatokat tartalmaz és – ami sokszor nehezen kivitelezhető – ha lehetősége van a kifogásolt élelmiszerből hatósági mintát venni. A részletes adatok, esetleg a kifogásolt termék jelöléséről készült fénykép még nagyobb segítséget jelenthetnek.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!