„Európán kívül kifejezetten pozitívumnak számít a magyarság” – mondja Sándor Szandra, a Nanushka divatmárka létrehozója. Az ifjú tervező példája nemcsak azt mutatja, hogy világhírűvé válhat egy magyar márka, de azt is, hogy az itthoni piacra talán külföldről érdemes betörni.

Tervezte: Abodi Dóra

- – Kép 1/6

Valószínűleg keveseknek lóg otthon a szekrényben magyar divattervezőtől származó ruhája, a nagyközönség számára a hazai divat szinte láthatatlan. Az egyedi vagy kisszériás dizájnercuccok megfizethetetlennek, elérhetetlennek tűnnek a hétköznapi fogyasztó számára, a többségnek fogalma sincs arról, hogyan juthatna hozzá egy-egy különleges darabhoz.

Pedig nemzetközi színtereken több ruhatervezőnkre is felfigyeltek már.

Sándor Szandra az egyik legismertebb név a hazai divatszakmában. A tervezőnő, aki a London College of Fashionben tanulta a szakmát, 2005-ben alapította meg saját divatcégét, a Nanushkát. A divat megszállottjai világszerte (New Yorkban, Párizsban, Ná­polyban és Moszkvában is) találkozhatnak kollek­cióival, ruháit olyan sztárok is viselték már, mint Rachel Bilson, Charlize Theron vagy éppen Lucy Liu. A múlt héten mutatta be legújabb, 2012-es tavaszi-nyári kollekcióját, hamarosan pedig állandó üzletet nyit a budapesti Fashion Streeten, a Deák Ferenc utcában. Sikerét leginkább az mutatja, hogy komoly hazai befektetőre talált: a múlt héten jelentették be, hogy a PortfoLion Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. által kezelt OTP Kockázati Tőkealap 1,6 millió dollárt fektet a Nanushka divatcégbe. Oszkó Péter szerint azért kötöttek megállapodást velük, mert „növekvő, stabilan gazdálkodó, nyereséges és a világ számos pontján már sikeres divatcégről van szó, amely a befektetésnek köszönhetően nemzetközi szinten is elismertté válhat”. És hogy hogyan jut el idáig egy huszonéves magyar lány? „Őszintén úgy érzem, hogy a kollekciótervezéssel kapcsolatos kompromisszumképtelenség sokat segített abban, hogy idáig jussunk – mondja Sándor Szandra. – Ezen felül kellett azoknak a hite, akik az első naptól támogatták munkámat, sokszor baráti alapon. Másrészről fontos látni, hogy a siker relatív. A Nanushka itthon talán a legsikeresebb dizájner­márka, ám külföldi mércével még nagyon hosszú út áll előttünk. De ezért is örülünk annyira a PortfoLion-os megállapodásnak. Le­­hetőséget biztosít nekünk arra, hogy nyugodtan, erőteljesebben terjeszkedjünk anélkül, hogy azon kellene aggódnunk, hogy vajon fogjuk-e tudni teljesíteni vállalásainkat. Eddig minden pénzünket a gyártásba kellett visszaforgatnunk – a jövőben már szabadabban ter­­vezhetünk költségvetést. Ezen felül lesz keretünk megfelelő menedzsment- és sales- csapat létrehozására. Ezek nélkül nem könnyű a külföldi piacokat meghódítani.”

A nehézségek ellenére egyre több magyar tervező bukkan fel a világ divatporondján. Abodi Dóra nemrég a nagy nevű londoni di­­vathéten mu­­tathatta be az őszi-téli kollekcióját, sőt még egy rangos tokiói divateseményre is eljutott. Kon­­­sánszky Dóra évek óta résztvevője olyan kisebb, de jelentős divatheteknek, mint az amszterdami, vagy éppen a düsseldorfi. Mojzes Dóra két, fiatal divattervezőket bemutató nemzetközi könyv­ben is szerepelt, nemrég pedig az angol popsztár, Emika klipjében bukkant fel az egyik ruhája. A USE Unused pedig azzal dicsekedhet, hogy a tinik egyik kedvenc színésznője, Ashley Tisdale viselte egy vörös szőnyeges eseményen a ruháját Los Angelesben.

„A hazai vásárlóknak sokat számít az, hogy külföldön sikeres-e a márkánk, tehát erős kölcsönhatás van a kettő között – mutat rá Sándor Szandra. – Mi most a hagyományosan divatot diktáló piacokra próbálunk először terjeszkedni, főként New Yorkban és Japánban. Ez nagy kihívás, mert ezeken a piacokon elsősorban az eredetiség számít és a termék színvonala, kivéve, ha egy híresség társul a márkához tervezőként vagy tulajdonosként, de mi erre nem építhetünk. Ezen felül fontos kommunikálni a márka értékeit, szellemiségét, ami ma már szerves részét kell, hogy képezze a termékeknek. Itthon még erősebben dominál a márka „státusz” értéke, azaz hogy mennyire felismerhető. Kevésbé számít az eredetiség, kevésbé használják a magyarok a divatot önmaguk kifejezésére. De ez folyamatosan változik és szerintem egyre jobb itthon is a helyzet.”

A hazai közönség azonban ennek ellenére ritkán találkozik magyar tervezők ruháival, ennek okát leginkább a magyar vállalkozásokat általánosan sújtó tőkehiányban kell keresnünk. Furcsa módon egyszerűbbnek tűnik a nemzetközi ismertség megszerzése, mint a hazai vásárlók meghódítása. Az internet segítségével egy-egy kollekció könnyedén eljuthat a világ bármely pontjára, de ahhoz, hogy Szegeden vagy Debrecenben is elérhető legyen Abodi Dóra vagy a USE unused kollekciója, ahhoz nagyobb mennyiségben kellene gyártani a ruhákat, amihez több anyag, és természetesen több dolgozó, elsősorban varrónő szükséges. És akkor még a terjesztésről szót sem ejtettünk. A magyar tervezők többsége saját üzletet sem tud fenntartani, nemhogy a vidéki városok felé terjeszkedni. Az olyan boltok, mint a budapesti Ráday utcában található R9 showroom, ahol Abodi Dóra és Mojzes Dóra nyitottak üzletet, üde színfoltok csupán. A legtöbb tervező általában műhelyként is szolgáló bemutatótermében fogadja a vásárlókat, már akik bemerészkednek egy ilyen intim közegbe. Azért aki – és valljuk be, a többség inkább ebbe a csoportba tartozik – inkább a hagyományosabb üzleteket kedveli, az is találkozhat néhány helyen a magyar tervezők kreációival. A Mono Fashion, a Black Box, vagy éppen a Retrock Deluxe más márkák mellett magyar ruhákat is forgalmaznak. Aki pedig nem retten meg az online vásárlástól, az Ourstlye Boutique oldalán válogathat kizárólag hazai divattervezők munkáiból.

Persze mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, ha egy-egy dizájnerdarabra vágyunk, hiszen a kis szériában, gyakran csak rendelésre készített darabok ára meglehetősen borsos. Szerencsére egyre több rendezvényen gyűlnek össze a kézműves- és egyedi termékek kedvelői. A WAMP művész piacként aposztrofálja magát, itt például lehet találkozni egyedi és különleges darabokkal, sőt, ha szerencsénk van, az adott ruha tervezőjével is beszélgethetünk. Hasonlóan jó kezdeményezés a Stylewalker Night is, aminek kifejezett célja, hogy megismertesse a magyar dizájnereket a közönséggel.

Ezek azonban sajnos szintén csak a fővárosban megrendezett események, így azoknak, akik vidéken élnek, meglehetősen sokat kell utazniuk egy-egy ilyen divatkalandozásért.

 

Luxuslábbelik terén valóságos nagyhatalomnak számítunk. Kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy a Vass cipő a férfi cipők Rolexe, a kézzel készített bőr lábbelikért külföldről is elzarándokolnak a Haris közben található üzletbe. A családi vállalkozásból kinőtt cég persze a világ minden pontjára szállít, de ugyanez elmondható például Anna Zaboeváról is. A Szibériából származó tervező meghökkentően egyedi, játékos és vidám cipői komoly nemzetközi érdeklődést váltottak ki, olyannyira, hogy Zaboeva idén a to­kiói divathéten is részt vett. A Please­machine névre keresztelt márka a Wesselényi utcában található Siberia cipőboltban saját üzletet is kapott, ahol bármikor előfordulhat, hogy a záróra zenés mulatságba csap át. Szintén cipőivel sikerült eljutnia a londoni divathétre az egyetemről csak éppen kikerülő Káldy Júliának. A fiatal dizájner még csak tervezgeti, hogy saját márkát hoz létre, de máris olyan sztárok rendelnek tőle cipőt, mint a nemrég éppen Budapesten koncertező énekesnő, Zola Jesus. Nem csoda, hogy Káldy Júlia egyből a nemzetközi piacot akarja megcélozni a cipővel.

Nem csak az új lehet menő! A Tisza cipő márkát 1942 alapították, 1971-től a ma is ismert logóval gyártották a legendás martfűi cipőgyárban a sport- és tornacipőket. A szocializmus végén szinte mindenkinek volt egy pár Tisza cipője, a népszerű márka azonban a rendszerváltás után lassacskán feledésbe merült. 2003-ban aztán néhány lelkes fiatal felújította a klasszikus modelleket. Azóta országszerte több helyen is nyílt már üzletük, és egyedüli magyar márkaként sikerült újra sikert elérniük a hazai piacon.

(D.-H. N.)

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!