Molnár Gábor a müncheni Geisel’s Vinothek 33 éves séfje nyerte a világ legrangosabb szakácsversenye, a Bocuse d’Or magyarországi döntőjét. - A kötelező alapanyagok idén a halas tányéron a belon osztriga, a kék kagyló és a fekete tőkehal, a húsos ételben pedig a malaccomb lábbal, emellett bél vagy vér voltak. - A győztesnek és csapatának két hónapja maradt, hogy felkészüljön a stockholmi európai döntőre, ahonnan a legjobbak kijuthatnak akár a lyoni világdöntőre is, ahol tavaly Széll Tamás 10. helyen végzett. - Ízorgia patikamérlegen.
Még ínycsiklandó illatok sem terjengtek a teremben, amikor már egy villát sem lehetett volna leejteni szerdán a Bocuse d’Or szakácsverseny döntőjén, ahol reggeltől 6 kis boxban sürögtek- forogtak a séfek két-két segítőjükkel, hogy néhány órával később lenyűgözhessék a neves szakemberekből álló zsűrit hónapok alatt tökéletesközelire csiszolt fogásaikkal. Az indulóknak a nemzetközi versenyekhez hasonlóan pontosan 4 óra 48 percük volt a főzésre, az első csapat reggel nyolckor látott neki a munkának, majd 8-8 perces csúszással kezdtek a többiek. Bár jó lett volna bekukucskálni a konyhákba, hogy pontosan mi is folyik a hatalmas acélszürke tűzhelyek, hűtők és a laikus számára teljesen ismeretlen gépezetek között, erre csak annak a három zsűritagnak volt lehetősége, akik folyamatosan figyelték a konyhában folyó munkát. Ebben a konyhai felügyelő zsűriben volt Széll Tamás is, az első magyar, akinek sikerült bekerülnie a kétévente megrendezett Bocuse d’Or világdöntőjébe. Ők nem is kóstoltak, csak azt figyelték, hogy miként működik a csapatmunka, tisztelettel bánik-e a séf az alapanyagokkal és mennyire higiénikusan dolgoznak a konyhákban. Nem is gyűlt össze edényhalom, nem is hullottak a zöldséghéjak, ahogy az otthoni főzésekkor az lenni szokott, a csapatok folyamatosan rendet és tisztaságot tartott akalkalmi főzőhelyeiken, annak ellenére, hogy a szűkös idő miatt jól látszott: minden felesleges mozdulat időpocsékolás, minden mozzanat másodpercre kiszámítva történik.
A hat indulót negyven séf közül választották ki a tavalyi selejtezőkön. Végül Barhó Szabolcs a friss Michelin-csillagos Borkonyhából, Daniel O’Shea az Alabárdos étteremből, Galgóczi Gábor a Café Pierrot-ból, Győrffy Árpád az Arany Kaviárból, Molnár Gábor a müncheni Geisel’s Vinothekből és Szűcs Zoltán a Salon étteremből indulhatott el a megmérettetésen segítőivel.
A feszültség az első, halas fogások tálalásánál vált először igazán tapinthatóvá, minden darab másodpercre kiszámolva landolt a tányérokon, hogy pont a megfelelő hőmérsékletűek és állagúak legyenek a fogások, mikor a zsűri megkóstolja őket. Habszifon, kis pogácsaszaggatószerű sablonok, csipeszek – ezek mind a tálalás kellékei, amivel a séfek milliméterre pontosan ugyanott helyezik el az egyes ételeket, szószokat,mártásokat és zöld leveleket, hogy mind a hat tányér, ami végül kikerül a kezeik közül, pontosan ugyanúgy nézzen ki. Jól látszott: a séfeknek hatalmas stressztűrő képessége van, itt nincs helye a megremegő kezeknek. A tányérok közül ötön osztozik a tíz zsűritag, egy marad mutatóba a fotósoknak, a többieknek és a közönségnek pedig csak a nyálcsorgatás, na meg a találgatás: vajon melyik szemet gyönyörködtető falatka lehet a sertéslábchips és melyik a véres velőhab. A séfek még azt is elmondták a felszolgálóknak, hogy milyen szögben tegyék az értékelők orra elé a tányérokat, akiknek a kóstolás előtt első dolguk volt lefotózni az eléjük került ételeket. Nem véletlenül, az íz ugyan háromszoros szorzóval számít a pontozásnál, azonban konyhai munka mellett a tálalást is értékelik. A tízfős zsűriben ült a versenyzők „anyaéttermeinek” képviselői mellett többek között Bíró Lajos, a Bock Bisztró séfje, Hamvas Zoltán, a Magyar Bocuse d’Or Akadémia elnöke és Molnár B. Tamás alelnök, a magyar gasztroforradalom élharcosa is. Többször megnyugtatták a közönséget: annak ellenére, hogy a versenyzők „főnökei” is értékelnek, nincs mód manipulációra, mert a legalacsonyabb és a legmagasabb pontszámok így is, úgy is kiesnek, ráadásul mindenkinek az az érdeke, hogy a legjobbat juttassák tovább.
A kóstolásnál az egy tányéron osztozó zsűritagok szinte egy patikamérleg pontosságával felezték el az egyébként sem túl méretes fogásokat, hogy teljes pompájukban kóstolhassák meg azt az ízvilágot, amit a versenyzők eléjük akartak tárni, itt ugyanis az sem díszítés, ami esetleg annak látszik, mindent meg kell kóstolni. Nem véletlen, hogy a csúcséttermek jó részében nincs só és bors az asztalokon, a vendég nem ronthatja el a műalkotásokat. Egyes séfek már odáig merészkedtek, hogy kiírták honlapjaikra: vegetáriánus, halra vagy esetleg a diófélékre allergiás vendégek inkább kerüljék el éttermeiket. Azt azért a versenyzők is elismerték, hogy ezek a fogások még a csúcséttermek závaló és precíziós munka van bennük, hogy szinte műalkotásnak számítanak.
A versenyben végül Molnár Gábor, a müncheni Geisel’s Vinothek séfje diadalmaskodott, akinek halas tányérja a zsűri szerint kiemelkedett a mezőnyből – ezen konfitált tőkehalat, kagylót tatárral, avokádót halkrémmel, grillezett osztrigazselét raviolival és barna vajat sabayonnal, organikus mezei növényekkel tálalt. A húsos tányérján megjelenő ételeket még felsorolni is nehéz: töltött véres kolbász almapürézselében, rántott, szalonnás- zöldfűszeres burgonyakrém sertésbélben, láb-csülök ravioli fűszersalátával, céklás jus, sertéslábchips, kovászos dinnye és zöldfűszerolaj. „Így érdemes forradalmat csinálni, ilyen hat tányér még nem hagyta el Magyarországon egyszerre a konyhát, mint most” – mondta Hamvas Zoltán a verseny után, akitől megtudtuk, a győztesre és csapatára kemény felkészülés vár, már erre a versenyre is két hónapot tréningeztek, most még egyszer ennyi ideig finomítgathatják a fogásokat. Hamvas szerint Molnár Gábor már a felkészülés alatt is kiemelkedett a mezőnyből maximalizmusával és precizitásával.
A győztes nem volt maradéktalanul elégedett, azt mondta, a felkészülés alatt sikerültek már jobban is az ételek, van még mit tökéletesíteni. Ráadásul az európai döntőn a visszafogott magyar szurkolásnál nagyobb hangzavarra kell felkészülni, mint azt Széll Tamás elmondta: a világdöntőn már csak egymás fülébe kiabálva tudtak kommunikálni a csapattal. Talán egyszer mi is megtapasztalhatjuk ezt a „konyhai stadion élményt”, az akadémia ugyanis megpályázta a 2016- os európai döntő rendezését.
A legjobb filmek, amelyek betekintést engednek a csúcsgasztronómia világába
Szusiálmok (2012)
A film a világ legjobbjának tartott 87 éves szusi mester Jiro Ono és fia mindennapjaiba és az általuk üzemeltetett 3 Michelin-csillagos étterem világába nyújt betekintést. A Sukiyabashi Jiro egy mindössze 10 asztalos, a tokiói metróaluljáróban található szerény étteremként lett a világ egyik legjobbja.
Ízek palotája (2013)
A főszereplő Hortense szülővárosa, Perigord híres séfje, akit meglepetésként ér, amikor felkérik, hogy legyen a francia elnök szakácsa. Az Élysée-palotában minden kikerülő ételért ő felel, miközben a tökéletes ízekre törekszik, szembesül a politikai intrika mindent átszövő természetével.
L’ecsó (2007)
A bájos animációs film Remy, az ínyenc patkány küzdelmét mutatja be, hogy elismerjék páratlan főzőtudását és megvalósíthassa álmát: egy francia étterem séfje legyen.
Olasz módra (1996)
A film a testvérpár, Primo és Secondo küzdelmét mutatja be az 1950-es évek Amerikájában, hogy elfogadtassák a helyiekkel az igazi olasz konyhát. Míg az amerikaiak húsgolyós spagettire vágynak, ők hazájuk autentikus ízeit próbálják kínálni éttermükben. A legjobb filmek, amelyek betekintést engednek a csúcsgasztronómia világába
El Bulli: Cooking in Progress (2011)
A Magyarországon be nem mutatott, de az interneten könnyen elérhető dokumentumfilm Ferran Adriá, a molekuláris konyha apostolának 2011-ben bezárt 3 Michelin-csillagos éttermében folyó munkát mutatja be. Az étterem minden évben csak fél évig volt nyitva, a másik hat hónap az új menü kialakításáról szólt, ezt a folyamatot kísérhetjük végig a filmben.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!