A tegnap véget ért Magyar Színházak XXIV. Kisvárdai Fesztiválja színvonalban nem maradt el a Pécsi Országos Színházi Találkozótól. Ez azonban idén nem feltétlenül dicséret.
A POSZT megnyitójára még jutott egy miniszter, a Magyar Színházak XXIV. Kisvárdai Fesztiváljának elejére helyettes államtitkár se. Úgy látszik, válogatóban is hiány mutatkozott, mert az a Bicskei István, akit utólag tett be az új művészeti vezető a POSZT válogatóbizottságába, válogatott Kisvárdára is. Talán így kerülhetett mindkét helyre, finoman fogalmazva is, színvonaltalan nyitó előadás. Pécsett végignéztem az Értelem és érzelem szappanoperákat megszégyenítő érzelgősségét, Kisvárdán viszont a Liliomfi szünetében menekülőre fogtam. Azt a megemelt hangú, poénokat agyonhangsúlyozó ripacskodást, amit az elmúlt években amúgy javuló tendenciát mutató Nagyváradi Szigligeti Színház színészei produkáltak, nem tudtam elviselni.
A kisvárdai fesztiválok fő jellemzője eddig az volt, hogy akár virradatig diskuráltak, iszogattak a résztvevők a Művészetek Háza előtti hatalmas sátorban. Sokan közülük évente egyszer, itt találkoznak. Ha azonban nincs elég pénz a szállásra, a játék után nem tudnak annyian Kisvárdán maradni, mint régen, így a találkozó jelleg is veszélyben van.
Sok előadásért viszont érdemes volt eljönni. Például a sepsiszentgyörgyi M-Stúdió Mint a fagyöngy című produkciójáért, amely Abe Kobo A homok asszonya című híres regénye nyomán ké szült. Tánc is, próza is, mozgásszínház is, mindez Gemza Péter rendezésében, sejtelmesen, sokatmondóan megvilágítva. Ben sőséges, meditatív, mégis roppant intenzív produkció. Ezt a produkciót jó volt éjjel nézni, nagyon ebbe a napszakba való darab. A Jóccakát, mama! viszont nem illik délelőtt 11 órára. Marsha Norman nevezetes darabjának főhősnője, előre eltervezetten öngyilkosságot követ el, amelyről tájékoztatja édesanyját is. A darab kettőjük lázas párbeszéde, alkudozása, szeretet és gyűlölet párbaja. Banka Lívia az anya, Szilágyi Ágota a lánya. Körülüljük őket, a szó szoros értelmében karnyújtásnyira játszanak tőlünk. Füst Milán Boldogtalanokjában sem lelik helyüket a világban, ahogy ezt a Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulata eléggé szemléletesen érzékelteti Radu Afrim rendezésében.
A Bozsik Yvette rendezte és koreografálta Az óra, amikor semmit nem tudtunk egymásról előadásában, a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió és az Udvarhely Táncműhely közös produkciójában, viszont nincs semmi végzetes. Merő kellemesség. Etűdök, életképek mozgással teli sorozata.
Valószínűleg a kisvárdai fesztivál esetében is szempont volt, hogy ne legyen túl sok társadalomkritikus produkció. Ne nagyon mutasson a színház a rút világnak görbe tükröt, mert a végén még meglátnánk magunkat benne.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!