Tegnap indult a világ legtöbbre értékelt futballbajnoksága, az angol Premiere League. Az örömteli várakozást a szolgáltatók közt meglévő feszültségek, és a hazai futballrajongók felháborodása árnyékolta be.

 
DigiTv

A romániai gyökerű Digi Tv sportcsatornája, a Digi Sport szerezte meg három évre az angol bajnokság közvetítési jogait. Mostantól három országban, Magyarországon, Ro má niában és Szlovákiában is övé a kizárólagos jog. Mindezért értesüléseink szerint a Digi Sport csaknem 25 millió eurót, azaz mintegy 7 milliárd forintot fizetett ki, amit az előző tulajdonos Eurosport nem tudott vállalni. Ajánlatuk megállt 15 millió eurónál, mert vállalhatatlanul nagy kockázatot jelentett volna a csatornának, ha tovább licitálnak. A Digi irreális összegével szemben amúgy is tehetetlenek voltak.

A magyar futballrajongók méltatlankodását kiváltó csatornaváltás már nem először fordult elő. Korábban, amikor az Eurosport bejelentette, hogy az Eurosport 2-n lesz látható a Premier League, mindenki rohant a szolgáltatókhoz előfizetni, hogy nézhessék a meccseket. Most a nézők ismét gondolkodhatnak, vajon hogy fogják látni a mérkőzéseket. A sportcsatorna ugyanis csak a Digi 800 ezer háztartásba elérő hálózatán, a 35 ezer előfizetővel rendelkező Antenna Digitalon, illetve a pár ezer előfizetővel rendelkező Hello HD kínálatában található meg. A két nagy hazai szolgáltató, a UPC és a T-Home kábeltévés, műholdas előfizetői, vagyis a többség ismét kimaradhat az angol bajnokság izgalmaiból, hacsak át nem állnak a Digi Tv műholdas rendszerére. Valóban ez lenne az egyetlen járható út? Ez lett volna az egyik kérdés a Digi Tv üzemeltetőihez, akiket azonban képtelenség utolérni. Nem tudni, vajon hogy kívánnak szerződésük feltételeinek megfelelni, miszerint a Digi Sportnak a lakosság felét el kellene érnie? Nincs információnk arról sem, hogy kifizették-e már a jogdíjat, amit május végéig még nem tettek meg? Folynak egyáltalán tárgyalások a UPC-vel és a T-Home-mal a megfelelő megoldás kialakítására, valamint hogy agresszív terjeszkedésük a piacon vezethet- e bármilyen eredményre? Szűcs László, a UPC sajtókapcsolati igazgatója kifejtette, hogy a szolgáltató addig nem tudja a tévécsatornát a kínálatba helyezni, amíg nem kötnek erre szerződést, ehhez pedig a tulajdonos, vagy az üzemeltető mindenre kiterjedő ajánlata szükséges. Az érdemi kommunikáció megkezdéséhez a Digi Tv-nek nyitottabbnak kéne lennie, amit láthatólag nem szeretnének. Pedig a feltételeket alapvetően a csatorna szabja meg, ugyanúgy, ahogy azt is, hogy helyezze el a szolgáltató az adott adót. Rajtuk áll, hogy díjcsomagtól függetlenül, külön kívánnak-e eljutni az előfizetőkhöz, mint ahogy régebben a Sport1 elindult, vagy annak részeként. Szűcs elmondta: arra sajnos nincs mód, hogy csupán egy-egy szezon erejéig szerződjenek a különböző adók, mert a legrövidebb szerződési időszak is egy év szokott lenni, de inkább három évre szeretnének jogosultságot szerezni a tévétársaságok. Ez azért problémás, mert kérdésessé válik, főleg a sportcsatornák esetében, hogy tudnak-e ennyi időre előre garanciát vállalni az érdekes és valóban nézőket vonzó műsorra. Szerinte, ha valaki szeretné nézni az angol bajnokság mérkőzéseit, a szolgáltatóváltáson kívül csupán abban bízhat, hogy megegyezés születik a szolgáltatók között, vagy, hogy rendeződik a sportjogoknak és a sportcsatornáknak a kérdése.

 Az Eurosport állítólag megállapodott a Digivel, hogy a román cég nem licitál a Premier League-re. Ezt az ígéretét be is tartotta, mivel az angol foci jogait végül egy teljesen ismeretlen, nemrég létrehozott román cég kapta meg, amely azután – hogy, hogy nem – azonnal tovább is adta azokat a Diginek.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!