Szokatlan befejezés volt, annyi szent: a célba érkezés után zokogásban tört ki az amúgy nagyon is férfias sportág, a Forma–1 újdonsült világbajnoka. „Sírtam, mint egy kislány” – ismerte el utóbb maga Sebastian Vettel is, aki kisfiús külsejével eleve kilóg a száguldó cirkusz mezőnyéből, most viszont már legfőképpen azért számít „különcnek” a német, mert minden idők leg fia talabb F–1-es vb-győzteseként intették le a 2010-es idény záró versenyén, az Abu-Dzabi Nagydíjon.

 
Szülővárosában, Heppenheimben százezer embert várnak a mai ünnepségre

Egészen pontosan 23 éves és 133 napos korában diadalmaskodott. Előtte ebben a kategóriában a csúcsot a brit Lewis Hamilton tartotta, aki 2008-as győzelmekor 23 esztendős és 301 napos volt. Vettel 168 napot vert rá a szigetországi pilótatársra e sajátos „előzési versenyben”. Szezon közben amúgy egyszer sem vezetett az összetett világbajnoki pontversenyben, viszont akkor, amikor a legfontosabb volt – a legvégén – elsőként intették le. Bár papíron esélyesebbnek tűnt nála a korábbi kétszeres spanyol világbajnok. Ám Fernando Alonso, a befejező viadalon képtelen volt a szükséges előzéseket végrehajtani, lecsúszott a harmadik vb-elsőségéről. Ő dühöngött, Vettel pedig itatta az egereket. Tehette. Székely Évától tudjuk, sírni csak a győztesnek szabad.

Vettel Heppenheimben született 1987. július 3-án, s már hétévesen eljegyezte magát a motorsporttal, 8 esztendősen gokartbajnok volt, aztán sorra-rendre gyarapította sikerei számát, olyannyira, hogy 2001-ben junior Európa-bajnokká avanzsált. 2003-tól jöttek a Formula-autók, és a német BMW-kupa pontversenyének második helye. 2004-ben óriási fölénnyel lett első az együléses BMW-k kategóriájában, jelesül úgy, hogy mind a húsz versenyen dobogós volt, s csupán két ízben kellett az emelvény alacsonyabb szintjére állnia. 2005-ben még szélesebb körben ismerték meg a nevét, miután a Formula–3-asok úgynevezett Euro-szériájában ötödikként végzett, kiérdemelve az év újonca címet. Ugyanitt egy évvel később másodikként zárt, majd következett a Forma–1, a csúcskategória. Ahol is 2006-ban, a Török Nagydíjon debütált, 2007 nyarán szerződött le a Toro Rosso csapatához, s rögtön indulhatott is – nálunk, a mogyoródi Magyar Nagydíjon, ahol a 16. helyen végzett. Fokozatosan araszolt előre a szakmai ranglétrán, aminek bizonyítékaként egy nagycsapat, a Red Bull Racing pilótája lett. Ám nem csupán a vb-titulus elhódítását illetően lett korrekorder, hanem más kategóriákban is „legezett”: így például a Forma–1-es pilóták közül a legfiatalabbként szerzett világbajnoki pontot (2007, Egyesült Államok Nagydíja), pole pozíciót, állhatott fel a vb-dobogóra összetett pontversenyben, nyert GP-futamot (utóbbi hármat egyformán a 2008-as Olasz Nagydíjon produkálta), s lett világbajnoki második helyezett (2009-es idény). Honfitársa, a hétszeres világbajnok Michael Schumacher évekkel ezelőtt, amikor Sebastian még csak a szárnyait bontogatta, azt nyilatkozta: egy szép napon Vettelből világbajnok lesz, annyira tehetséges, s nem is egyszer fogja majd megvédeni a címét. A „szép napon” túl vagyunk.

Címkék: korrupció, F1

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!