Amikor 2014 augusztusában az Audi győri üzeme leállította a motorgyártást, csaknem 5,7 százalékkal esett vissza az ipari termelés – az előző hónaphoz képest. (Nem csoda, hiszen az autógyártás a mintegy 33 ezermilliárdos GDP körülbelül 10 százalékát adja, és közvetlenül, illetve közvetve 400 ezer munkahelyet jelent.) Épp ezért kiemelten fontos, miképp érinti a Volkswagen-botrány az Audi győri üzemét. Egyes hírek ugyanis arról szóltak: egy németországi gyárát és egyes kelet-közép-európai gyárait és visszafogni készül a VW-csoport.
És az információ nem bizonyult kacsának: a minden márkához motorokat gyártó salzgitteri gyárban lemondtak műszakokat, ahogy a lengyelországi Polkowicében található üzemben is. A harmadik üzem a pletykák szerint a győri Audi lett volna, ám úgy tűnik, a magyarországi gyárhoz nem nyúl hozzá a német konszern.
A cég kérdéseinkre mindössze annyit válaszolt: „A motorgyártás a terveknek megfelelően folyik. A vállalat évről évre folyamatosan beruház, ez szükséges is újabb és újabb termékeink gyártásához, terveinkről azonban nem szeretnénk nyilatkozni. Az elmúlt napokban új munkatársak is felvételt nyertek a vállalathoz.”
A „magyar Audi” egyébként – legalábbis a belső remények szerint – még jól is kijöhet a botrányból. Egyrészt a két említett gyár Euro5-ös motorokat állított elő, míg Győr Euro6-osokat készít, másrészt a botrány miatt a konszernen belül megerősödtek az Audi és a Porsche pozíciói, így átrendeződhet a VW-csoport belső piaca, értékesítési struktúrája.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!