A cseh főváros ma is épp olyan bohém, nyüzsgő művészi metropolisz, mint Kafka idejében volt. Itt veheti át jövő héten Ladjánszki Márta táncos-koreográfus a cseh kortárs kultúra nemzetközi megismertetéséért és népszerűsítéséért kétévente átadott, rangos DNA-díjat.

 

– Művészeti vezetőként, uniós és visegrádi kulturális projektek kurátoraként gyakran jár Prágában. A város hangulata mellett a kultúra támogatottsága vonzza ide a művészeket?

– Ha az ottani alkotókat megkérdeznénk, erről eltérően vélekednének. Noha Prága a központ, a színházi háttér és a gondolkodás nem olyan centrális, mint nálunk. Rengeteg szlovák művész is él itt, akik könnyebben boldogulnak a közös nyelv és múlt miatt. Kitűnő szakembereket is képeznek, itt találtam meg a fénytervezőmet, Tomáš Moráveket, aki a prágai Fénytervezői Intézetben is tanít.

– Tizenötödik éve az L1danceFest, hazánk egyetlen mozgásalapú nemzetközi fesztiváljának főszervezője. Milyen cseh alkotókat érdemes megismernie a magyar közönségnek?

– Számos bátor, kísérletező produkciót tudtunk már bemutatni a fesztiválunkon, többek között ép és fogyatékkal élő táncosokkal lépett fel nálunk a VerTeDance társulat, hogy megmutassuk, bárki képes a művészi ábrázolásra; a radikális tánckompozícióiról ismert NANOHACH és a Handa Gote Research & Development, akik a maguk által épített hangszereken, „talált” videókból készített montázsokkal hoznak létre komplex színházi élményt nyújtó előadásokat.

– Milyen együttműködések segítik a cseh művészek bemutatkozását hazánkban?

– Elsősorban a budapesti Cseh Centrum, a Visegrádi Alap, egyéb nemzetközi partnereink, hazai források egyáltalán nem. Jellemzően itthon sokszor a kolbászfesztiválok nagyobb állami támogatást élveznek, és könnyebb ma külföldön elismerést kapnia egy magyar művésznek, aki nem politizál.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!